Den prevence a osvěty v dopravě

Dne 25. června 2010 opět pokryla celou plochu Masarykova náměstí ve Vyškově akce na podporu snížení počtu a následků dopravních nehod. Institut dopravní výchovy AČR ve spolupráci s Komisí dopravní a bezpečnostní při Městském úřadě Vyškov již potřetí připravil pestrý program, který zaujal jak mládež, tak i dospělé a také řada seniorů se o danou problematiku živě zajímala.

Od 9 do 15 hodin proudy zájemců vstřebávaly informace, které jim byly předávány na jednotlivých pracovištích. O správnou orientaci návštěvníků a soustředění jejich pozornosti při praktických ukázkách se v pravidelných moderátorských vstupech staral náčelník IDV.

První kroky malých i velkých vedly zpravidla nejdříve ke statické ukázce vojenských kolových vozidel. Dominantu totiž tvořila technika používaná v Afganistanu – vozidla Dingo 2CZ A2 a Iveco 4x4 LMV, která byla vyškovské veřejnosti představena poprvé. Také o předváděné vozidlo Tatra 810 a pancéřovanou verzi Land Rover 110 MA2 byl mezi občany velký zájem. Kromě seznámení se základními takticko-technickými daty se každý mohl usadit za volant, osahat si ovládací prvky v kabině a prohlédnout si interiér vozidla. U Dinga si každý chtěl aspoň trochu pootočit střeleckou věžičkou, u Iveca bylo největší atrakcí upoutání se do pětibodového bezpečnostního pásu.

Na sousedním pracovišti byla představena technika, určená pro dohled nad bezpečností silničního provozu. Policie ČR se prezentovala nejmodernějším zařízením pro měření a záznam rychlosti jízdy vozidel, radarem PolCam, umístěným ve známém modrém vozidle Volkswagen Passat a na motocyklu Yamaha FJR 1300AP. Dále zde bylo vozidlo Ford Mondeo vybavené systémem Look, který umí přečíst evidenční značku a zkontrolovat v databázi, zda není vozidlo hledáno. Stacionární radary byly zastoupeny systémem Micro DigiCam, který umí nejen automaticky zaznamenat přestupek a uložit ho pod pořadovým číslem do databáze, ale snímky i dokonale vyčistit, aby bylo prokazatelně vidět nejen registrační značku, rychlost jízdy, ale i nezapnutý pás či telefon u ucha řidiče. Městská policie Vyškov pak umožnila zájemcům vyzkoušet si neprůstřelnou vestu a neprůstřelnou přilbu. Dříve narozené návštěvníky upoutalo opečovávané vozidlo Lada 2107 v nepřehlédnutelném žlutobílém provedení s písmeny VB na kapotě a na dveřích.

Fotoaparáty přitahoval rovněž výukový stend osobního automobilu Škoda Octavia, kterým se prezentovala Integrovaná střední škola automobilní z Brna. Na vozidle jsou provedeny řezy odkrývající pohled na konstrukci deformačních zón a jednotlivých zařízení ve vozidle, která nejsou běžně viditelná. Kromě funkčního řezu motoru Kawasaki ZXR 400 zde studenti této školy předváděli na motocyklu BMW K 1200S diagnostiku řídicích jednotek motoru, ABS a el. příslušenství.

Nejnovější produkty domácí automobilky Škoda využil její prodejce Magnum Car a.s. k prezentaci dětských autosedaček. Maminky byly detailně obeznámeny se správným zajištěním autosedačky na předním i zadním sedadle vozidla Škoda Yeti TDI 4x4 a své dítko si pak mohly do autosedačky upoutat i ve vozidlech Škoda Fabia 1,2 Turbo a Škoda Octavia Combi. Za projevený zájem obdržely letáčky s touto tématikou. Vozidlo Škoda Roomster bylo využito i pro ukázku bezpečné přepravy jízdních kol pomocí nosiče Thule pro dvě jízdní kola, montovaný na tažné zařízení.

U vedlejšího pracoviště se ukázalo, že mnoho řidičů tápe v problematice povinné výbavy vozidel. Proto zde našli informace o tom, jaké změny v povinné výbavě vozidel legislativa přinesla, a co bude aktuálního od 1. 1. 2011. Názorně bylo vystaveno, čím je třeba obsah lékárničky doplnit a jakou reflexní vestu do vozidla dokoupit.

Dalším zdrojem poučení bylo stanoviště zdravotnické služby, které bylo zaměřeno na poskytování předlékařské první pomoci při dopravní nehodě. Zejména školáci tu ochotně prováděli umělou masáž srdeční a umělé dýchání z úst do úst. Řada dospělých využila možnost provedení kontroly krevního tlaku a hladiny krevního cukru.

Příznivci cyklistiky si mohli nejdříve prohlédnout, jakou výbavu musí mít kolo, používané v silničním provozu, a jaké jsou další možnosti výraznějšího zviditelnění cyklisty pomocí reflexních samolepek, pásků a odrazek. K vyzkoušení bylo také několik modelů cyklistických přileb. Ti školou povinní pak mohli, na dvou přistavených kolech, prakticky předvést své dovednosti při průjezdu překážkovou dráhou. Slalom mezi kužely nečinil většinou problém, s přejezdem po desce to bylo 50:50, ale na desku položenou přes špalík si troufl jeden z deseti. Správně si připevnit přilbu dovedli všichni, ale řada dětí přiznala, že jim rodiče dovolí na kole jezdit i bez přilby!

Na tradičním místě vedle Morového sloupu, ale pod překvapujícím nápisem „Opilecké brýle“ byla mezi překážkami připravena výcviková Škoda Felicia. Na ploše před ní se vždy s velkými problémy pokoušela nějaká „podnapilá“ postava udržet směr a projít slalomem z kuželů. Přihlížející nevěřícně kroutili hlavami a trpělivě čekali, až si sami po nasazení speciálních brýlí budou moci vyzkoušet, jaké to je mít 2 promile alkoholu v krvi. Usednout za volant se pak s brýlemi odhodlala jen část z nich. Z dojmů těchto řidičů vyplynulo, že se utvrdili v přesvědčení, že pod vlivem alkoholu se vozidlo nedá správně ovládat a bylo by to v provozu velmi nebezpečné.

Pod střechou pódia ani na okamžik nezůstaly nečinně zahálet automobilový trenažér vozidla Škoda Felicia AT 97VRT a motocyklový trenažér Honda. Nekončící dav zájemců si chtěl vyzkoušet své umění při řešení virtuálních krizových situací.

Neutuchající zájem občanů byl o „akční“ zážitek ze simulátoru převrácení vozidla. Při přeměření výšky postavy (min. 150 cm) se někteří školáci snažili vyrůst, aby také mohli být připoutáni ve speciálně uzpůsobeném vozidle Škoda Fabia a zažili, jaké nároky na lidský organismus s sebou nese několikanásobné převrácení vozidla přes střechu s proměnlivou dynamikou i směrem rotace. To nejlepší však teprve přijde – po zastavení pasažér visí v pásech hlavou dolů a má otevřít dveře, odjistit pásy a vystoupit! S pomocí nápovědy od našich instruktorů to nakonec všichni zvládli. Z líčení jejich dojmů bylo poznat, že na tento zážitek hned tak nezapomenou.

Další část dopravní nehody se odehrávala hned vedle, kde stála nepřehlédnutelná Tatra 815 vojenské hasičské jednotky a ojetý Ford Orion. Celkem 4-krát vojenští hasiči názorně ukazovali, jak se provede rozbití bočního okna, poskytnutí první pomoci, otevření a odstřižení zablokovaných dveří pomocí hydraulického zařízení Holmatro a vyproštění zraněné osoby z vraku vozidla. Poslední ukázka v 15,00 h. celý den prevence a osvěty v dopravě uzavřela.

Je potěšitelné, že mnoho účastníků této dopravně bezpečnostní akce vyjádřilo svou spokojenost s tím, jak přitažlivým způsobem se dozvěděli řadu nových informací z oblasti bezpečnosti silničního provozu.

Jízda zručnostiJízda zručnosti Den prevence a osvěty v dopravěDen prevence a osvěty v dopravě Povinná výbava vozidelPovinná výbava vozidel Den prevence a osvěty v dopravěDen prevence a osvěty v dopravě Simulátoru převrácení vozidlaSimulátoru převrácení vozidla Vyproštění zraněné osobyVyproštění zraněné osoby TrenažéryTrenažéry

Text: Ing. Jan Lutonský
Foto: prap. Petr Hrušecký