Armádní řidiči se ve Vyškově opět utkali o toho nejlepšího. Ten je ze Strakonic.
Od středy 21. září do pátku 23. září proběhl v posádce Vyškov, pod záštitou náčelníka Generálního štábu Armády České republiky a v organizaci Centra dopravní výchovy Velitelství výcviku – Vojenské akademie (VeV-VA), již třetí ročník celoarmádní profesní soutěže „Nejlepší řidič AČR.“
„Soutěž probíhala stejně jako v loňském roce v kategoriích zabezpečovacích i bojových vozidel, přičemž se soutěžilo v šesti kategoriích: UAZ 469B, Landrover 90, Tatra 810, Tatra 815 8x8, PANDUR II a BVP-2“, přibližuje soutěž její organizátor podplukovník Radoslav Mareček, náčelník Centra dopravní výchovy (CDV). S
Soutěžilo 57 nejlepších řidičů armády, mezi nimi jedna žena a také obhájce titulu
Ti se ve většině případech probojovali do této soutěže z předkol u brigád či pluků, přičemž poprvé se účastnili také příslušníci Hradní stráže. Být nejlepším armádním řidičem však neznamená jen nejlépe řídit. Soutěžící tak musí každoročně prokázat kromě svého řidičského umění, celou řadu dalších znalostí a dovedností. Tedy je potřeba počítat například s prověřením znalostí formou testu na čas, z praktické údržby vozidel či praktických znalostí v poskytnutí první pomoci při dopravní nehodě.
Co na armádní řidiče vyškovské centrum dopravní výchovy připravilo, je vždy utajeno až posledních okamžiků. Řidiči zabezpečovacích vozidel tak letos předvedli své schopnosti a dovednosti v přepravě materiálu a přípravě na extrémní terén, jízdu terénem, ranžírování, či zastavení na přesnost. Řidiči bojových vozidel se potýkali s nakládáním na přepravní prostředek, jízdou terénem, manévrováním ve stísněném prostoru i slalomem. Na regulérnost soutěže dohlížela jak soutěžní jury se zástupci VeV-VA, Sekce rozvoje plánování schopnosti MO a velitelství Pozemních i Vzdušných sil a také více než desítka rozhodčích z CDV.
Na startu nechyběl ani četař Roman Ferfecký z 73. tankového praporu, který si titul Nejlepšího řidiče spolu s putovním pohárem odvezl v loňském roce do Přáslavic. Letos měl na obhajobu velmi dobře nakročeno, ale problémy s nasazováním řetězů na kola při jedné z disciplín druhého dne ho stály penalizaci, která ho odsunula až na třetí místo ve své kategorii UAZ, tedy bez šance bojovat o titul v Superfinále. Do něho se totiž nominuje vždy jen vítěz každé kategorie.
V Superfinále řidiči předvedli své umění v jízdě osobním autem s vozíkem
Do superfinále se jako vítězové svých kategorií nominovalo šest řidičů: BVP-2 - četař Martin Nesét (73. tankový prapor), PANDUR II – četař Ivo Charous (Prapor zabezpečení Vyškov), LR – rotný Daniel Konečný (14. pluk logistické podpory), UAZ – četař Václav Justych (13. dělostřelecký pluk), T-810 – desátník Petr Šopinec (25. protiletadlový pluk), T-815 – rotmistr Jozef Seč (13. dělostřelecký pluk). A pořadatelé připravili opravdu akční disciplínu a podívanou. Před zraky vyškovských, ostatních soutěžících a také hostů, mezi nimiž nechyběli vrchní praporčík AČR štábní praporčík Petr Seifert, zástupce ředitele SRPS MO plukovník gšt. Jaromír Alan, velitel Hradní stráže plukovník Petr Prskavec či velitel 13.dělostřeleckého pluku plukovník Ivan Mráz, se postupně předvedlo všech šest finalistů.
Prokličkovat slalom s vozíkem, připojit jej za auto, naložit palety a projet vytýčenou náročnou trasu včetně otevření a zavření hned dvou bran, to předpokládalo také velkou zručnost a dobrou fyzičku. Výsledný čas však neznamenal, že je vyhráno. O tom se přesvědčil například rotný Konečný, kterého následná penalizace za nenaložení palet stála stupně vítězů a skončil na nepopulárním 4. místě. Ani bravurní jízda nejstaršího účastníka dvaapadesátiletého četaře Václava Justycha nakonec nestačila na vítězství. Dostal penalizaci za shození jednoho kuželu a umístil se tak na 3. místě v celkovém pořadí, o necelé dvě sekundy před druhým četař Martinem Nesétem. Prvenství a titul „Nejlepší řidič roku 2016“ si nakonec odvezl do Strakonic desátník Petr Šopinec.
„ Nijak zvlášť jsem se na soutěž nepřipravoval“, říká desátník Šopinec, který se soutěže účastnil letos poprvé a kromě diplomu a poháru si navíc odvezl putovní pohár NGŠ AČR, pamětní minci velitele VeV-VA a také dárkový koš od VLRZ Vojenského klubu Vyškov. „Jako řidič působím již 11 let. Žádné soutěže jsem se ještě nikdy neúčastnil, ale nic mě výrazně nezaskočilo, i když u takové jízdy v plynové masce, která není až tak běžnou záležitostí, jsem se modlil, aby se mi nezamlžila,“ říká čerstvý vítěz, kterého by lákalo vyzkoušet si takovou soutěž s motorkou.
„Zajímavostí letošního ročníku bylo, že se hned dvěma řidičům podařilo obhájit vítězství ve své kategorii, a to rotmistru Jozefu Sečovi (Tatra 815) a četaři Martinu Nesétovi (BVP-2)“, hodnotí podplukovník Radoslav Mareček, přičemž vyzdvihl také fakt, že armádní řidiči bravurně zvládají poskytnutí první pomoci. V závěru pak ještě dodává: „Příprava takovéto soutěže je velmi náročná a bez pomoci rozhodčích na jednotlivých disciplínách a překážkách, bychom ji jen stěží dokázali zvládnout. Všem tak patří velké poděkování. Přesto bychom do příštího ročníku rádi připravili zase něco nového. Nechme se překvapit. Třeba to budou právě již zmíněné motorky“, dodává za organizátory podplukovník Mareček.
„Nejlepší řidič AČR 2016“
- Bojová vozidla – BVP 2- 6 soutěžících, PANDUR – 7
- Zabezpečovací vozidla – LR – 11 soutěžících, UAZ – 12, T-810 – 11 a T-815 – 10
- Účast: 4. brn, 7.mb, przab, SOVZ Libavá, SOVZ Hradiště, SOVZ Boletice, Hradní stráž, 13. dp, 31.prchbo, 26.pVřPz, 25.plrp, 14.plogp, 15. Žp, 53.pPzB, AKIS, AVZdr, 21. zVrtl, 21.zTL
Text: kapitánka Monika Nováková, tisková a informační důstojnice VeV-VA
Foto: Hana Jurčová, CKIT VeV-VA