Nejdůležitější lekce za volantem? Hlavou dolů!

Vojenská vozidla jsou těžká, robustní a často jezdí v náročných podmínkách. Přesto i ta se mohou převrátit. Právě proto jsme do výcviku zařadili moderní trenažér převrácení vozidla, který připraví vojáky na to, co dělat ve chvíli, kdy se vozidlo promění v past.
„Většině lidí to dojde až ve chvíli, kdy visí hlavou dolů a mají se dostat ven z auta. Najednou to není výcvik, ale skutečnost. A přesně tohle je ten moment, kdy si uvědomíte, jak důležité je vědět, co dělat. Tenhle trenažér je pro výcvik obrovsky přínosný – dává reálnou zkušenost, která se vám může hodit nejen v armádě, ale i v běžném životě,“ řekl na úvod výcviku podplukovník Jaroslav Omelka, náčelník Centra dopravní výchovy.
Nový simulátor umožňuje libovolné naklopení kabiny v různých úhlech – od lehkého náklonu až po úplné převrácení na střechu. Cvičící si tak mohou na vlastní kůži vyzkoušet, jak náročné je otevřít dveře proti gravitaci, když směřují vzhůru. A o tom, že to není nic jednoduchého se přesvědčili jak vojáci, tak vojákyně. Dveře v takové poloze totiž „váží“ násobně víc a otevření vyžaduje pořádnou dávku síly i správnou techniku.
Stěžejní částí výcviku je nácvik samovyproštění. To začíná už správným držením těla a zapřením se v sedačce, pokud se vozidlo převrátí. Vojáci se učí, že neopatrné odepnutí pásu v takové situaci může znamenat prudký pád hlavou dolů, což často vede ke zbytečnému zranění. Proto se musí cvičící nejdříve stabilizovat, zapřít se nohama i rukama a až poté pás opatrně odepnout.
Instruktoři během výcviku demonstrují i další krizové situace – například jak rozbít okno, když dveře nelze otevřít, nebo jak přeřezat bezpečnostní pás, pokud je zaklíněný. Cvičící se seznamují s různými nástroji pro únik z havarovaného vozidla a zkoušejí si jejich použití co nejvíce prakticky.
Trenažér je vybaven pokročilým elektronickým řízením a bezpečnostními systémy, které umožňují opakované a bezpečné simulace. Oproti původní verzi, která byla ručně poháněná a vyrobená svépomocí, jde o technologický i metodický skok vpřed.
Výcvik právě začal a prvními, kdo ho absolvovali, byli příslušníci praporu zabezpečení – našeho klíčového partnera v oblasti podpory výcvikových aktivit a činnosti v prevenci BESIP. Symbolicky se tak uzavřel kruh s podplukovníkem Radoslavem Marečkem, který jako tehdejší náčelník Centra dopravní výchovy podal původní požadavek na nákup nového simulátoru, později se na jeho pořízení podílel v rámci oddělení rozvoje UVZ SRS MO, a dnes ho jako velitel praporu zabezpečení uvádí do praxe výcvikem svých podřízených.
Výcvik vedou zkušení instruktoři s bohatou praxí z dopravních nehod. Jde například o praporčíka Pavla Kubíčka, příslušníka Sboru dobrovolných hasičů, nebo praporčíka Přemysla Kulíška, se zkušenostmi z Policie ČR. Zvláštní poděkování patří plk. Jánu Bačíkovi a pplk. Luďku Šimánkovi z oddělení rozvoje UVZ SRS MO – bez jejich úsilí by k pořízení trenažéru nikdy nedošlo.
Trenažér převrácení je víc než jen technická novinka. Je to nástroj, který může rozhodovat o životě a smrti. Protože v krizové situaci často nerozhoduje čas, ale připravenost. A právě tu u našich řidičů systematicky budujeme.
Text a foto: kpt. Martin Kresta