Dukláci zažívali vojenský výcvik. Ve Vyškově se sešly největší hvězdy
V barvách Armádního sportovního centra Dukla jsou hvězdami, ale zároveň patří mezi vojáky z povolání. Jako obvykle v podzimním čase, kdy mají po sezoně, se olympijští medailisté a šampioni oblékající dresy Dukly schází na pravidelném dvoudenním výcviku.
Nazuli si kanady a navlékli uniformy. V kasárnách Dědice ve Vyškově nechyběli například oštěpaři Barbora Špotáková, Jakub Vadlejch a Vítězslav Veselý, sprinter Pavel Maslák, kanoista Martin Fuksa či kajakář Josef Dostál. Celkem se výcviku účastnilo přes dvě desítky sportovců.
Pod vedením vyškovských instruktorů zde absolvovali nejprve v prostorách Odboru simulačních a trenažérových technologií výcvik na virtuálních simulátorech. Poté, co si olympionici prohlédli možnosti univerzálního cvičiště jízdy tanků pod vodou, si již sami na dalším trenažéru například vyzkoušeli, jak se jezdí s bojovým vozidlem Pandur. Dostál uvedl, že vždycky miloval jízdu v autech na počítači. Trenažér se ale podle něj mnohem víc podobá realitě. „Zážitek to byl bezvadný. Bylo zajímavé vyzkoušet si zaměřování cíle, pálit na pěší i pohybující se cíle,“ vykládal kajakář, který na nedávných OH v Tokiu vybojoval bronz na deblu s Radkem Šloufem. Ten si spolu s ostatními vyzkoušel i střelecký trenažér SAVIT se střelbou z útočné pušky Bren či pistole Phantom.
A na řadu přišla také živá simulace, kdy využili taktický soubojový simulátor na speciálním cvičišti (CQB) v rámci nácviku technik boje v zastavěné oblasti, až po soupeřské cvičení. A i tady ukázali, že ten bojový duch v nich vládne v každé situaci.
Ve Vojenském výcvikovém prostoru Březina si pak ještě procvičili topografickou přípravu, zaměřenou na orientaci v terénu podle mapy, určení vlastního stanoviště a výběr a určení osy přesunu a získané poznatky pak využili v následném pětikilometrovém večerním přesunu v terénu podle mapy se zátěží.
V úterý jejich příprava pokračovala výcvikem na speciálním cvičišti řidičů. Zde si mohli nejprve sami vyzkoušet své řidičské dovednosti například ve vozidle Land Rover Defender a UAZ a poté v roli spolujezdců zkušených instruktorů Centra dopravní výchovy zažili na novém řidičském polygonu, zaměřeném na jízdu v extrémním terénu, co vše musí umět zvládnout řidič Tatry 810 a 815. „Za mně to bylo absolutně nejlepší, co jsme v průběhu přípravy zde absolvovali,“ popisovala svůj zážitek z jízdy se všemi možnými náklony a dalšími překážkami, jediná žena, nadporučice Barbora Špotáková.
„My se na výcvik těšíme, je to takové zpestření,“ poznamenal Veselý, který má v medailové sbírce olympijský bronz z Londýna i Tokia. „Vždycky se to pro nás snaží udělat zajímavé, abychom poznali, co má armáda za možnosti, třeba výcviková střediska nebo simulátory. Každý rok si pro nás připraví něco jiného,“ dodal.
Text: kapitánka Monika Nováková, tisková a informační důstojnice VeV-VA, ASC Dukla/lan
Foto: Vladimír Bezděk, CKIT a kpt.Monika Nováková